گرچه دو سوم نویسندگان فعال در جامعه ادبی استرالیا زن هستند اما نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد توجه رسانه‌ها و منتقدان به نویسندگان مرد و آثار آنها بیش از زنان است.

نویسنده

به گزارش همشهري، مؤسسه استلا كُنت كه متولي جايزه ادبي استلا هم هست، با مطالعه چند رسانه معتبر استراليايي در يك سال گذشته به نتايجي جالب توجه در حوزه توجه عمومي به مردان و زنان نويسنده رسيده است. بر اين اساس، 64درصد مطالبي كه سيدني ريويو درباره كتاب‌ها منتشر كرده مربوط به نويسندگان مرد است و اين نسبت در 2نشريه سيدني مورنينگ هرالد و استرالين بوك ريويو به‌ترتيب به 61 و 66 درصد مي‌رسد.

مجله استرالين فايننشال ريويو فقط 17درصد كتاب‌هاي زنان را مورد بررسي قرار داده و فقط مجله بوكز + پابليشينگ است كه زنان نويسنده در مطالب آن سهم 65درصدي داشته‌اند. نتايج اين پژوهش درست نقطه مقابل آمار دانشگاه مك‌كواري از صنعت كتاب استراليا در سال 2015 است كه نشان مي‌دهد جمعيت زنان نويسنده در اين كشور 66درصد و سهم زنان از بازار كتاب استراليا 72درصد در مقابل 28درصد مردان است.

مقايسه آمار نويسندگان زن و مرد در استراليا با 2 كشور آمريكا و بريتانيا هم نتايجي جالب توجه به‌دست مي‌دهد؛ سه‌چهارم كتاب‌هاي محبوب تاريخي كه سال2015 در آمريكا منتشر شده، نويسنده مرد داشته‌اند و سال گذشته ميلادي فقط 4نويسنده زن در ميان 50نويسنده كتاب‌هاي پرفروش تاريخي در بريتانيا حضور داشتند. جايزه استلا از 4سال پيش در استراليا راه‌اندازي شده و هدف از برگزاري سالانه آن، اعطاي يك جايزه ادبي 29هزار پوندي به برترين نويسنده زن در اين كشور است.

کد خبر 342339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha